فیلم | دسته‌بندی‌های اخلاق قرآنی و اسلامی
کد خبر: 4204973
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۵
‌نمی از باران/ ۲

فیلم | دسته‌بندی‌های اخلاق قرآنی و اسلامی

به مناسبت مبارک ماه رمضان، ماه نزول قرآن، نکات قابل توجهی از مباحث مختلف قرآن کریم با کارشناسی سیدمحسن میرباقری، مفسر قرآن کریم با عنوان «نمی از باران» در قالب درس‌گفتار ارائه می‌شود. در ادامه قسمت دوم این مجموعه با عنوان «دسته‌بندی‌های اخلاق قرآنی و اسلامی» را مشاهده می‌کنید.

دکتر سیدمحسن میرباقری، مفسر قرآن کریم در قسمت دوم از مجموعه درس‌گفتار «نمی از باران» درباره دسته‌بندی موضوعات اخلاق اسلامی می‌گوید: وقتی موضوعات اخلاقی در اسلام را دسته‌بندی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که اخلاق در اسلام چقدر توسعه یافته است که پیغمبر اکرم(ص) این اخلاق را به اتمام رساندند و آن را کامل کردند.

ما نسبت به عموم مردم وظایف اخلاقی داریم، مثل خوش اخلاقی، حسن قول «وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً» این آیه قرآن است، زمانی که در قرآن کلمه ناس می‌آید عمومیت دارد، یعنی اگر ما با غیر مسلمانان هم معاشرت و یا حشر و نشر داشته باشیم، باید این حدود را رعایت کنیم. با همه مردم اول حُسن گفتار و دوم انصاف داشته باشیم، در احادیث آمده است «إِنْصَافُ النَّاسِ مِنْ نَفْسِکَ» با مردم منصف باش، هر چه برای خود می خواهی برای دیگران هم بخواه، خیری اگر برای خودت می‌خواهی برای همه بخواه، نه فقط برای مسلمانان. سوم عفو است «وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ» اهل گذشت باش ولو اینکه طرف مقابل مسلمان نباشد. چهارم ادای امانت است، پنجم وفای به عهد، ششم شهادت به حق و عادلانه عمل کردن. یک دایره عظیمی را از جامعه انسانی در نظر بگیرید، با همه باید خوب رفتار کنید و اخلاق اسلامی را باید به همه نشان دهید.

 

انتهای پیام
captcha